Навчальна. Сформулювати поняття про атмосферний тиск і пояснити його існування на підставі молекулярно-кінетичних уявлень.
Розвивальна. Розвивати творчі здібності та логічне мислення учнів; показати учням практичну значущість набутих знань.
Виховна. Виховувати культуру оформлення задач.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: навчальна презентація, комп’ютер.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
САМОСТІЙНА РОБОТА
1. Які спостереження вказують на те, що газ тисне на стінки посудини, у якій він міститься?
2. Чому гази створюють тиск?
3. Як залежить тиск газу від його об'єму й температури?
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Завдяки чому ми можемо зробити ковток чаю?
Чому рідина у шприці піднімається, коли піднімається поршень шприца?
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
На уроках природознавства ви вивчали нашу Землю. І знайомі із поняттям «атмосфера».
Що таке атмосфера? (Це повітряна оболонка Землі.)
Із чого складається атмосфера? (Це суміш газів: 78% — азот, 21% — кисень, а також присутні аргон, вуглекислий газ, гелій, неон, двоокис сірки, аміак, озон і водяна пара.)
Чому існує повітряна оболонка Землі?
- Молекули й атоми атмосфери мають масу, тому вони притягуються до Землі завдяки гравітаційній взаємодії.
- Молекули газів, що складають атмосферу, перебувають у неперервному русі. Через це вони не падають на Землю, а «носяться» в просторі біля Землі.
2. Атмосферний тиск
Відомо, що повітря має вагу. Внаслідок дії сили тяжіння верхні шари повітря стискають нижні, і цей тиск відповідно до закону Паскаля передається в усіх напрямках.
Демонстрація. Учитель наповнює водою склянку, накриває зверху аркушем паперу, притискає його рукою і перевертає склянку. Руку прибирає — аркуш паперу тримається, вода не виливається.
Аркуш паперу втримується атмосферним тиском, що діє в усіх напрямках.
Атмосферний тиск – це тиск, який створює атмосфера на всі тіла, що в ній перебувають, а також на земну поверхню.
За підрахунками, атмосфера Землі важить близько 5·1018 кг.
Чому люди не відчувають дії атмосферного тиску?
Кровоносні судини та інші порожнини організму, які заповнені рідинами чи газами, чинять на стінки судин і порожнин такий самий тиск. Тому тканини організму не деформуються, а атмосферний тиск не відчувається.
Під час піднімання поршня між ним і рідиною утворюється безповітряний простір. У цей простір внаслідок атмосферного тиску і піднімається за поршнем рідина.
3. Вимірювання атмосферного тиску
Дослід Торрічеллі
Скляну трубку завдовжки близько 1 м, запаяну з одного кінця, наповнюють ртуттю. Потім, щільно закривши другий кінець трубки, її перевертають, опускають у чашку із ртуттю і під ртуттю відкривають кінець трубки. Частина ртуті при цьому виливається в чашку, а частина залишається в трубці. Висота стовпа ртуті, яка залишалась у трубці, дорівнює приблизно 760 мм. У трубці над ртуттю повітря немає, там безповітряний простір.
Згідно закону Паскаля:
Атмосферний тиск дорівнює тиску стовпа ртуті в трубці.
Тобто тиск стовпчика ртуті висотою 760 мм дорівнює атмосферному.
Тиск, який створюється стовпчиком ртуті висотою 760 мм, називають нормальним атмосферним тиском:
ратм н = 760 мм рт. ст.
За одиницю атмосферного тиску прийнято один міліметр ртутного стовпа (1 мм рт. ст.).
Визначимо тиск ртутного стовпа висотою 1 мм:
1 мм рт. ст. = 133,3 Па
760 мм рт. ст. =101 325 Па
Зміна висоти на кожні 11 метрів призводить до зміни тиску 1 мм рт. ст. (або на 133,3 Па).
Барометр — прилад для вимірювання атмосферного тиску.
Для вимірювання атмосферного тиску використовують ртутний барометр, барометр-анероїд і барограф.
Ртутний барометр
При зміні атмосферного тиску ртуть у чашечці піднімається або опускається. Величина атмосферного тиску визначається за висотою ртутного стовпчика в трубці.
Барометр-анероїд
Прилад для вимірювання атмосферного тиску за деформацією пружної металевої коробки, без повітря. Деформація коробки через систему важелів передається на стрілку, що переміщується по шкалі.
Барограф
Прилад для безперервного запису зміни атмосферного тиску. Складається з приймальної частини, передавального механізму, з'єднаного з пером, та барабана з стрічкою, який обертається за допомогою годинникового механізму.
На практиці користуються барометрами-анероїдами завдяки їхній зручності, невеликим розмірам і безпечності.
За допомогою барометрів можна прогнозувати зміну погоди та визначати висоту: атмосферний тиск зменшується перед негодою, а також із висотою.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Розв’язування задач
1. Виразіть у кілопаскалях тиск 600 мм рт. ст., 740 мм рт. ст.
2. Виразіть у міліметрах ртутного стовпчика тиск 45 кПа, 80 кПа.
3. Біля підніжжя гори барометр показує нормальний атмосферний тиск, а на вершині — 721 мм рт. ст. Яка приблизно висота гори?
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Що таке атмосфера і чому вона існує?
2. Чому існує атмосферний тиск?
3. Які факти свідчать про існування атмосферного тиску?
4. Опишіть будову та принцип дії ртутного барометра.
5. У яких одиницях вимірюють атмосферний тиск?
6. Дайте визначення нормального атмосферного тиску.
7. Які прилади використовують для вимірювання атмосферного тиску?
8. Які переваги барометрів-анероїдів зумовили їх широке використання?
9. Чому за допомогою барометрів можна передбачати погоду та вимірювати висоту?
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити § 25, Вправа № 25 (4, 7)
Мета уроку:
Навчальна. З'ясувати закономірність встановлення рівня рідин у сполучених посудинах, пояснити принцип дії водопроводу, шлюзів, гідравлічного пресу.
Розвивальна. Розвивати творчі здібності та логічне мислення учнів; показати учням практичну значущість набутих знань.
Виховна. Виховувати культуру оформлення задач.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: навчальна презентація, комп’ютер.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Чому з крана біжить вода, коли ми його відкриваємо?
Чому виливається вода з носика чайника, якщо його нахилити?
А як «працює» артезіанський колодязь?
Напевне, дехто з вас уже знає, що всі ці пристрої є сполученими посудинами. Саме про сполучені посудини, їхні властивості та застосування йтиметься на цьому уроці.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Сполучені посудини — це посудини, з'єднані між собою в нижній частині так, що між ними може перетікати рідина.
Найпростіші сполучені посудини — це дві з'єднані між собою трубки. Якщо в одну із трубок наливати воду, то вода перетікатиме в другу. Коли рух води припиниться, вода в обох трубках установиться на одному рівні.
Властивість сполучених посудин:
У відкритих сполучених посудинах вільні поверхні однорідної нерухомої рідини встановлюються на одному рівні.
Що відбуватиметься в сполучених посудинах якщо рідини в колінах будуть різними?
На рівні СD тиск рідин у посудинах однаковий:
Властивість сполучених посудин:
У відкритих сполучених посудинах стовпчик нерухомої рідини з меншою густиною буде вищим, ніж стовпчик нерухомої рідини з більшою густиною.
Відношення висот стовпчиків рідин обернено пропорційне до відношення їхніх густин:
2. Використання сполучених посудин
Принцип сполучених посудин широко використовується при створенні різних технічних пристроїв.
За законами сполучених посудин працюють артезіанські колодязі або свердловини.
Розгалуженою системою сполучених посудин є водонапірна мережа.
Шлюз - це гідротехнічна споруда для переведення суден на річці або каналі з одного рівня на інший.
Щоб не потрапляли неприємні запахи із каналізації до будинку використовують сифон.
3. Манометри
Манометр — це прилад для вимірювання тиску рідин і газів.
Розрізняють рідинний та металевий манометри.
Розглянемо принцип роботи рідинного манометра.
Надінемо гумову грушу і злегка натиснемо на неї. Висота стовпчика рідини в правому коліні зменшиться, а в лівому збільшиться.
На рівні AB тиск у рідині однаковий.
У відкритому рідинному манометрі тиск газу рг у посудині визначається за різницею h рівнів рідини в колінах приладу:
якщо рг < ратм то ;
якщо рг > ратм то
На практиці широко застосовують металеві деформаційні манометри.
Конструкція: трубку 1 за допомогою передавального механізму 2 з'єднано зі стрілкою 3. Тиск визначають за шкалою 4.
Якщо тиск газу всередині трубки більший від атмосферного, то гнучка трубка розпрямляється і її рух передається до стрілки 3, що рухається вздовж шкали 4 приладу.
4. Гідравлічний прес
Як ви вже добре знаєте, тиск, створюваний на поверхню нерухомої рідини, передається рідиною однаково в усіх напрямках (закон Паскаля).
Гідравлічний прес — це найпростіша гідравлічна машина, яка використовується для створення великих сил стиснення.
Гідравлічний прес складається з двох сполучених циліндрів різного діаметра, які заповнені робочою рідиною (частіше машинним мастилом) і закриті рухомими поршнями.
Сила, що діє з боку рідини на великий поршень, є більшою від сили, що діє на малий поршень, у стільки разів, у скільки разів площа великого поршня більша від площі малого:
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Розв’язування задач
1. У правому коліні заповнених водою сполучених посудин над водою знаходиться шар олії висотою 15 см. В якому з колін рівень рідини вище? На скільки?
2. У рідинному манометрі міститься ртуть. Праве коліно манометра відкрите в атмосферу. Який тиск у балоні, якщо атмосферний тиск дорівнює 100 кПа?
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Наведіть приклади сполучених посудин.
2. Сформулюйте основну властивість сполучених посудин.
3. Як поводяться рідини різної густини, налиті в сполучені посудини?
4. Що таке манометр?
5. Як працює відкритий рідинний манометр?
6. Що таке гідравлічний прес і де його застосовують?
7. Сформулюйте умову рівноваги поршнів гідравлічної машини.
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити § 26 та ст. 157-158, № 26 (1, 4)
Переглянути відео і презентації з даної теми за посиланням , виписати основні визначення і формули в зошит
https://docs.google.com/presentation/d/1dhqhGFoHQ5EkIBAbU-jhm_yQIqWFLVGG/edit#slide=id.p1
https://docs.google.com/presentation/d/173ZYoL1IsXXbeXuz7TZKxGtLsYdKYcXg/edit#slide=id.p12
13.03
Фізика
8 клас
Мета уроку:
Навчальна. Навчитися визначати опір провідника за допомогою амперметра й вольтметра; переконатися дослідним шляхом у тому, що опір провідника не залежить від сили струму в ньому та від напруги на його кінцях.
Розвивальна. Розвивати критичне мислення учнів.
Виховна. Виховувати в учнів охайність під час проведення експерименту, дбайливе ставлення до лабораторного обладнання; виховувати учнів працювати в парах та групах.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання: обладнання лабораторної роботи.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
IV. ВИКОНАННЯ ЛАБОРАТОРНОЇ РОБОТИ № 3
Тема. Вимірювання опору провідника за допомогою амперметра та вольтметра
Мета: навчитися визначати опір провідника за допомогою амперметра та вольтметра; переконатися на досліді в тому, що опір провідника не залежить від сили струму в ньому та напруги на його кінцях.
Обладнання: джерело струму, резистор, повзунковий реостат, амперметр, вольтметр, ключ, з'єднувальні проводи.
Хід роботи
Підготовка до експерименту
1. Перш ніж виконувати роботу, переконайтеся, що ви знаєте:
а) вимоги безпеки під час роботи з електричними колами;
б) правила, яких необхідно дотримуватися, здійснюючи вимірювання за допомогою амперметра та вольтметра.
2. Визначте ціну поділки шкал амперметра та вольтметра:
Самп. = _____________________; Свольт. = _____________________.
Експеримент
Суворо дотримуйтесь інструкції з безпеки.
Результати вимірювань відразу заносьте до таблиці.
Номер досліду
|
Сила струму І, А
|
Напруга U, В
|
Опір R, Ом
|
1
| |||
2
| |||
3
|
2. Розташуйте повзунок реостата на середині обмотки.
3. Замкніть коло і виміряйте напругу на кінцях резистора та силу струму в ньому.
4. Плавно пересуваючи повзунок реостата, збільшіть силу струму в колі. Запишіть покази вольтметра та амперметра.
5. Пересуньте повзунок реостата у протилежний бік і ще двічі виміряйте напругу та силу струму.
Опрацювання результатів експерименту
1. Обчисліть опір резистора для кожного випадку.
2. Результати обчислень занесіть до таблиці.
Аналіз експерименту та його результатів
Проаналізуйте експеримент і його результати. Сформулюйте висновок, у якому зазначте:
а) яку фізичну величину і за допомогою яких приладів ви навчилися вимірювати;
б) чи залежить вимірювана величина від сили струму в резисторі та напруги на його кінцях;
в) які чинники вплинули на точність вимірювання.
Висновок
За отриманими в ході експерименту даними побудуйте графік – вольт-амперну характеристику резистора. За графіком визначте значення опору резистора.
Завдання «із зірочкою»
Вважаючи, що абсолютні похибки вимірювання сили струму та напруги дорівнюють ціні поділки шкали відповідного приладу, визначте для досліду 1:
а) відносну похибку вимірювання сили струму:
б) відносну похибку вимірювання напруги:
в) відносну похибку вимірювання опору:
г) абсолютну похибку вимірювання опору:
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Повторити § 30
Переглянути відео
13.03
Фізика
9 клас
Мета уроку: сформувати знання про основні етапи розв’язування задач із динаміки.
Очікувані результати: учні повинні вміти розв’язувати задачі з динаміки на рух тіл під дією кількох сил, використовуючи наданий алгоритм розв’язування таких задач.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Наочність і обладнання: навчальна презентація, комп’ютер, підручник.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Чи всі рухи відбуваються тільки під дією сили тяжіння? (Рухів, які відбуваються під дією лише однієї сили, у земних умовах практично немає)
Які сили розглядаємо в динаміці? (Розглядаючи механічний рух, ми в першу чергу маємо справу із силами тяжіння, пружності й тертя)
Як на практиці розв’язувати механічні задачі розділу «Динаміка»?
IІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Сили
Пригадаємо загальні ознаки сил, що діють у механічних процесах.
Сила тяжіння
|
Сила тертя ковзання
|
Сила пружності
|
Сила Архімеда
|
сила, з якою Земля притягує до себе тіла, що перебувають на її поверхні або поблизу неї
|
сила, яка виникає внаслідок ковзання одного тіла по поверхні іншого
|
сила, яка виникає під час деформації тіла
|
виштовхувальна сила, яка діє на тіло, занурене в рідину або газ
|
напрямлена вертикально вниз і прикладена до центра тяжіння тіла
|
напрямлена проти руху тіла і діє вздовж поверхні дотику тіл
|
напрямлена протилежно видовженню і діє вздовж шнура або пружини
|
напрямлена вертикально вгору і прикладена до центра зануреної частини тіла
|
2. Учимося розв’язувати задачі
Алгоритм розв’язування задач із динаміки
1. Уважно прочитайте умову задачі. З’ясуйте, які сили діють на тіло, яким є характер його руху (рухається це тіло з прискоренням чи рівномірно прямолінійно).
2. Запишіть коротку умову задачі. У разі необхідності переведіть значення фізичних величин в одиниці СІ.
3. Виконайте пояснювальний рисунок, на якому зазначте сили, що діють на тіло, і напрямок прискорення руху тіла.
4. Виберіть інерціальну систему відліку. Осі координат бажано спрямувати так, щоб якнайбільше сил було напрямлено вздовж цих осей (це не змінить результату розв’язання, але значно його спростить).
5. Запишіть рівняння другого закону Ньютона у векторному вигляді та в проекціях на осі координат. Запишіть формули для обчислення сил. Одержавши систему рівнянь, розв’яжіть її відносно невідомої величини. Якщо в задачі є додаткові умови, використайте їх.
6. Перевірте одиницю та знайдіть числове значення шуканої величини. Проаналізуйте результат, запишіть відповідь.
Під час розв’язування задач систему відліку будемо пов’язувати з точкою, нерухомою відносно поверхні Землі (тобто тіло рухається, а осі координат залишаються нерухомими); тіло вважатимемо матеріальною точкою, тому всі сили будемо зображати прикладеними до однієї точки.
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
1. Щоб пересунути по підлозі скриню масою 15 кг, до неї потрібно прикласти горизонтальну силу 60 Н. Знайдіть коефіцієнт тертя між скринею та підлогою
3. Дерев’яний брусок масою 200 г рівномірно тягнуть горизонтальною поверхнею за допомогою пружини жорсткістю 40 Н/м. Визначте видовження пружини, якщо коефіцієнт тертя ковзання 0,25.
4. Обчисліть гальмівний шлях і час гальмування автомобіля, якщо він рухався прямою горизонтальною ділянкою дороги й перед початком гальмування мав швидкість 54 км/год. Коефіцієнт тертя ковзання гуми по бетону – 0,75.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати § 35 (пункт 2: задачі 1, 2), Вправа 35(2,5)
https://docs.google.com/presentation/d/1FRS68_dE1FIjkf8ykQrW8GJbbLi918mP/edit#slide=id.p1
Фізика 7 клас 16.03
Фізика 7 клас 16.03
Запитання до учнів
· За якою формулою обчислюється тиск твердого тіла? ( )
· Як обчислити гідростатичний тиск рідини?
· Що можна сказати про рівні різнорідних рідин, налитих у сполучені посудини? ( )
· Сформулюйте умову рівноваги поршнів гідравлічної машини.
Розвязування задач
1. На початку підняття повітряної кулі виміряли атмосферний тиск. Виявилося, що він становить 756 мм рт. ст. Коли вимірювання повторили, тиск дорівнював 740 мм рт. ст. На яку (приблизно) висоту піднялася повітряна куля?
2. Вантаж якої маси можна підняти за допомогою гідравлічного домкрата, площі поршнів якого дорівнюють 1,2 см2 і 1440 см2, якщо сила, що діє на малий поршень домкрата, може досягати 1000 Н? Тертя не враховувати.
3. У праве коліно заповнених водою сполучених посудин долили шар гасу висотою 20 см. На скільки відрізняються рівні рідин у посудинах?
4. У рідинному манометрі міститься ртуть (див. рисунок). Визначте тиск газу в посудині А, якщо атмосферний тиск дорівнює 720 мм рт. ст.
Пройти онлайн тестування
https://onlinetestpad.com/ua/testview/146394-7-klas-310-spolucheni-posudini
https://onlinetestpad.com/ua/testview/146050-7-klas-39-atmosfernij-tisk
Результати тестування оформити у вигляді скріну і кинути на електронну адресу senuchka04092016@gmail.com
Повторити § 26 та ст. 157-158, Вправа № 23 (7), № 26 (2, 6)
Немає коментарів:
Дописати коментар